‘ET GODT STED AT VÆRE’

Slagelse Kommune Center for Arbejdsmarked og Integration skal være ‘et godt sted at være – for medarbejdere og borgere’

Det er en kendt sag, at medarbejdere i landets kommuner føler sig pressede i dagligdagen. Det påvirker trivsel og medarbejdernes humør. Det kender man også i Slagelse Kommune.

I december 2017 indledte Arbejdsmarkedschef Jens Højlund derfor de første drøftelser med edsbjerg om en udviklingsproces med det klare mål, at Slagelse Kommunes Center for Arbejdsmarked og Integration skal være et godt sted at være – for medarbejdere og borgere.

Processen er nu sat i gang under navnet ‘ET GODT STED AT VÆRE’ og vil løbe over det næste år. Læs om nogle af succes-kriterierne for processen, og hvordan ONMODO® anvendes som et værktøj til at sikre, at medarbejdernes feedback bliver en integreret del af processen.

Tillidsfulde relationer skal sikre resultater

Vi leverer på vores krav og har reduceret omkostninger over de sidste to år, og vi skal fortsætte med at levere resultater, siger Arbejdsmarkedschef Jens Højlund, men nu igennem et endnu større fokus på at skabe en tryg base for vores medarbejdere.

En tryg base med tillid til hinanden og hinandens kompetencer, anerkendelse og høj faglighed er nogle af opmærksomhedspunkterne.

En proces, der involverer hele organisationen

Et væsentligt kriterium har været, at processen skal engagere hele organisationen.

Med afsæt i klare ambitioner om udbyttet er processen nøje designet til at lytte til og inddrage medarbejderne.

Konkret indeholder processen derfor:

Interviews med ledere og medarbejdere / En kulturdag med hele organisationen, hvor konkrete aktioner italesættes / Etablering af læringsgrupper, der arbejder med de definerede aktioner / Træningslejr med fokus på at styrke medarbejderens kompetencer m.m.

Det er ikke et ‘stand alone-projekt’, men en ongoing proces

Processen er hverken et quickfix eller et stand alone-projekt. Derfor tænkes processen ind i de eksisterende ledelsesværktøjer, og der er opsat konkrete læringsmål – både kvantitative og kvalitative.

Her et par eksempler på de kvalitative læringsmål:

Vi og borgerne skal mærke en god stemning / Vi er gode til at skabe tillid blandt hinanden og borgerne / Vi er blevet gode til at motivere og anerkende / Borgerne føler sig fagligt godt behandlet / Borgerne skal forstå og opleve skiftet i ’værdikæden’.

ONMODO® skal sikre kontinuerlig feedback og handling i processen. Det er ikke nok for os at måle trivsel en gang årligt. Vi ønsker at handle på medarbejdernes feedback her og nu.

- Jens Højlund - Arbejdsmarkedschef